Yasie

Direktlänk till inlägg 1 juli 2011

Me Traveling, Tunisia!

Av B Said - 1 juli 2011 12:37

Dag 2

Besöker en faster!


Nästa dag var det dags att börja med listan på alla släktingar som vi skulle besöka. Dagen före hade vi besökt moster Fatma, och denna dag var det dags för faster Feiza. Det är lite tufft med tanke på att man bara är där en vecka, men så har man ändå saknat släktingarna så det var bara kul. Under förmiddagen var vi hemma och begav oss inte ut förrän efter lunch.

Och självklart har jag mer bilder att visa er!^^


  Svärmor som lagar Couscous med kyckling till lunch. En traditionell Tunisisk rätt som är bland det bästa jag vet =)


Av vad jag vet så finns det 3 sorters couscous(i Tunisien). En grov ljus sort som lagas med kyckling, kött eller bara grönsaker. En grov mörk sort som lagas med fisk eller bläckfisk. Samt en tunn ljus sort som påminner om nån dessert där vissa häller i lite mjölk och låter det svälla lite eller en klick smör samt strör över socker med russin eller nötter. En supergod rätt!


  Här i Sverige är det en del som försöker laga couscous hemma och det genom att koka det i vatten. Det rätta sättet att laga couscous är genom att låta det ångkokas i speciella kastruller som består av 2 delar. En djup bottendel som innehåller sås grönsaker och kött, eller bara vatten, samt en övre del med små hål i botten som släpper igenom ångan uppåt och som håller upp själva couscousen. Jag ska se om jag hinner skriva ett inlägg om matlagning av denna rätt lite närmre någon gång. 


  Couscous med Kyckling.


Efter lunchen och en liten siesta var det dags för oss att ge oss iväg. Men först testade vi våra styrkor!  


  Armar och ben funkade som dom skulle alltså har maten gjort sitt =).


  Hemmas hos fastern blev jag som vanligt förvånad över hur annorlunda allt var och fortfarande är ^^. Hon byter ofta utseendet på vardagsrum sovrum och kök eftersom hon älskar att sy, måla och dekorera efter egna nya idéer. Den här gången hade hon till och med klätt om soffan, målat om soffbordet och färgat mattan!


  En del av väggen målade hon i turkos och sedan målade hon dit små fjärilar i silver som hon sedan dekorerade med små stenar!


  I den andra delen av vardagsrummet har hon en helt annan stil med bl.a svart läder på sofforna och påfågelfjädrar.^^ Här har vi lilla mig och min faster.


Efter det åkte jag och älsklingen iväg till olika möbelaffärer och kollade efter möbler till vårt sovrum, vi hittade en hel del vackar möbler, så nästa år lär vi kunna piffa upp vårt sovrum i Sfax. N'shallah


På kvällen

Jag bestämde mig för att bjuda min svärmor och mina svärsystrar på restaurang på kvällen och då bar det iväg till Sidi Mansour där man hittar en del bra restauranger. En nära vän till min man, som är taxichafför, ville köra dit oss vilket var snällt av honom. Väl framme vid "Green park" som restaurangen heter bad han oss att lova honom att ringa när vi var klara så han kunde köra oss tillbaka hem. Så otroligt omtänksamt =)


  En hungrig älskling.


  En hungrigt väntande Yasie hihi.


  Min tallrik med Dorado, en väldigt god medelhavsfisk som jag hade beställt. Med fisken fick jag "Slata meshouia", en röra bestående av grillade grönsaker och chili, samt pommes frites, sallad och en bit omelett på tunisisk vis.


Innan fisken åt jag en väldigt god skaldjurssallad med medelhavsräkor, bläckfisk och kapris.


 

Då var det klart med dag2.

Hoppas ni tycker om bilderna.


Ha en bra dag!

 
 
Ingen bild

Mary

2 juli 2011 15:57

Åååh vad fina ni är tillsammans gumman! :D Jätteglad för din skull! And i loooove your long hair <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av B Said - 5 juli 2011 09:57

Ny blogg! Nu är det som så att jag har blivit mer intresserad i blogg.se! Jag har svårt för att lämna sådant som jag är van vid och byta till något nytt, men jag känner att det behövs =)   Kom över till min nya bloggadress och säg gärna vad ...

Av B Said - 5 juli 2011 09:24

  Ibland tänker jag att vore kul att ta en liten kurs i makeup. Jag har inga större svårigheter med sminkning men det vore kul att lära sig mer, och få ett diplom dessutom =). Kanske borde jag fokusera på körkortet istället? =/ Jag var inne på L...

Av B Said - 5 juli 2011 08:41

Hej! Jag vaknade tidigt idag, inte för att det är ovanligt, jag är en morgonmänniska som inte gillar att sova bort mornarna. Varför sova bort den mest underbara tidpunkten på dagen? Det är då det är så underbart ljust ute (de dagar det är soligt) o...

Av B Said - 4 juli 2011 12:26

Hej! Nu ska halvsjuka Yasie iväg till jobbet. Maten är snart klar men jag har ändrat mig och tänker inte ta med mig något till jobbet. Jag får äta när jag kommer hem istället =). Nu ska jag bara göra mig klar, ta på mig och sånt där. Jag vet som va...

Av B Said - 4 juli 2011 10:35

Hej!   Vanligtvis med tanke på min olivfärgade hy så föredrar jag varma färger när det gäller kläder, accessoarer och smink osv. Och då är min absoluta favoritfärg grönt, speciellt militärgrönt! Men nu i sommar så är jag väldigt förtjust i blått,...

Presentation


Hej! Yasie B.said heter jag och är född i Sverige med föräldrar från Tunisien och Marocko. Jag är en spontan och glad tjej som studerar till sjuksköterska och gör mycket annat vid sidan av.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards