Yasie

Direktlänk till inlägg 30 juni 2011

Me traveling, Tunisia!

Av B Said - 30 juni 2011 12:00

Dag 1

Utflykt i Sfax


Jag hade ingen tillgång till en dator i sfax, förutom på internetcaféer. Och eftersom jag bara skulle vara i Tunsien i en vecka, pga sommarjobb, så lägger jag in bilderna nu  istället och nämner såklart vilken dag det var i tur och ordning. Det var som sagt ett underbart besök hos mina släktingar och vi övernattade hos min kära svärmor som också lagade underbart god mat för oss.


Första dagen spenderade vi på att gå omkring i staden och se oss omkring lite efter vad som är nytt osv.


Det känns lite dumt att sätta in bilder på byggnader som jag har fotograferat utan att veta vad det är för byggnader haha. Men så fort jag får reda på det kommer jag att skriva in det såklart. Det här huset är i alla fall ett statshus, om inte jag har fel. Väldigt vacker arabisk/islamsk arkitektur tycker jag. 


Jag älskar att fotografera dessa portar, tyvvär hann vi inte hitta några fler portar att fotografera den dagen, så jag får nöja mig med denna vackra bild. 


Min man tycker att jag var konstig som fotograferade denna balkong, men jag tycker att den är jätte vacker! Det vita färgen har som ni ser börjat vittra sönder i solen och jag blir varm inombords när jag ser på den här bilden, den gör mig glad. 


Yasie in person. Vill påpeka att när man är i Tunisien kan det vara väldigt bra att tänka på vad man har på sig. Tunisien är ett muslimskt land och genom att man tar på sig lite täckande så visar man respekt för sin omgivning. (Dessutom slipper man jobbiga idioter). 


  Älsklingen.


Väldigt fin byggnad som vi ofta har gått förbi.  Ingen av oss vet dock vad det är för byggnad.


När man ser sig omkring i Sfax kan man lätt lägga märke till sådant i staden som berättar om landets historia. På bilden ser ni säkert tydligt att byggnaden som jag har fotograferat inte är av arabisk eller islamsk arkitektur. Det är franskt och byggdes säker under den tid som Tunisien var ett franskt koloni. Varje gång jag går förbi denna byggnad kan jag inte låta bli att stirra, det är som ett sagohus. 


Detta är en ingång till "Bled Arbi", vilket betyder "arabiska staden" på arabiska, eller gamlastan. Tills skillnad från gamlestan i Sousse(turistort) där du bara hittar souvenirer så hittar man i gamlestaden i sfax allt. Här har jag fotograferat ingången till en hörna där du hittar massor av souvenirer och traditionella hantverk.


Här hittar du massor av fina saker, men se upp! Det gäller att pruta! Börja med 50% av det pris som säljaren ger dig och var envis. Visa inte allt för mycket intresse i objektet när du gör detta och får du inget bra pris så lämna det. Om han inte sedan springer efter dig så är det inte värt det. Du betalar väl inte 30 kr för ett paket mjölk här hemma eller? Samma sak säljs ändå i andra affärer.


Den här bilden tog min man. Jag blev faktist imponerad när jag såg den, passar perfekt som wallpaper. Det är också gamlastan.  


Enligt statistik från Tunisien är 98-99% av tunisier muslimer, men jag har lite svårt att tro det. I Tunisien bor också kristna och judar. Här har jag fotograferat en synagoga i sfax och vi gick också förbi en grekisk ortodox kyrka men där glömde jag ta en bild =(. 


På kvällen

Solen gå ner mycket tidigare i landet, men när mörkret faller är folk fortfarande ute och har kul. Det är faktist mer livligt på kvällen än på dagen eftersom värmen på dagen gör att folk håller sig inomhus. Jag och min man gick till en liten nyöppnad konditori som ägs av en nära vän till honom. Kort därefter lovade vi att återkomma eftersom dom bakelser som vi ville köpa var slut för dagen, men innan vi gick fick jag en svalkande och god glass av honom vilket jag tycker var snällt och väldigt passande. Mums! 


Som avslutning på dagens äventyr besökte vi vårt favoritställe, en juicebar som serverar goda och svalkande fruktdrinkar. Jag måste bara få säga att det är en stooooor skillnad mellan sötman hos frukter i varma länder jämfört med det som importeras till Sverige. En otroligt stor skillnad. Jag beställde en Mangobanan-drink, och älsklingen en fruktdrink med mandel russin och kokos.



Precis när vi hade druckit färdigt och svalkat oss en stund så kom det in ett sött par som satte sig en bit från oss. En av servitörerna satte efter en stund på en födelsedagslåt och bärde samtidigt iväg en stor födelsedagstårta till paret ^^. Det var en trevlig överraskning för tjejen som fyllde år. Hon fick ett halsband av honom och sedan skärde dom upp tårtan som dom delade ut till alla i baren hihi.


Tjejen som fyllde år syns lite på bilden, hon sitter till vänster. Det var en god kolatårta det!


Då var jag klar med dag1, hoppas ni tycker om bilderna!

Ha en bra dag!

 
 
Sara

Sara

30 juni 2011 23:23

Nice yasse! Intressant läsning :) ska lätt följa din blogg :D
Ni ser ut o ha jätte mysigt där borta! Njut nu innan skolan börjar igen haha

ps. Om du vill så försök få headern så den täcker hela toppen, tror du måste ändra storlek eller något..

http://www.sarasliv.bloggplatsen.se

B Said

1 juli 2011 12:37

Tack söta Sara, det där tänkte jag inte på. Och jag njuuuuuter haha.
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av B Said - 5 juli 2011 09:57

Ny blogg! Nu är det som så att jag har blivit mer intresserad i blogg.se! Jag har svårt för att lämna sådant som jag är van vid och byta till något nytt, men jag känner att det behövs =)   Kom över till min nya bloggadress och säg gärna vad ...

Av B Said - 5 juli 2011 09:24

  Ibland tänker jag att vore kul att ta en liten kurs i makeup. Jag har inga större svårigheter med sminkning men det vore kul att lära sig mer, och få ett diplom dessutom =). Kanske borde jag fokusera på körkortet istället? =/ Jag var inne på L...

Av B Said - 5 juli 2011 08:41

Hej! Jag vaknade tidigt idag, inte för att det är ovanligt, jag är en morgonmänniska som inte gillar att sova bort mornarna. Varför sova bort den mest underbara tidpunkten på dagen? Det är då det är så underbart ljust ute (de dagar det är soligt) o...

Av B Said - 4 juli 2011 12:26

Hej! Nu ska halvsjuka Yasie iväg till jobbet. Maten är snart klar men jag har ändrat mig och tänker inte ta med mig något till jobbet. Jag får äta när jag kommer hem istället =). Nu ska jag bara göra mig klar, ta på mig och sånt där. Jag vet som va...

Av B Said - 4 juli 2011 10:35

Hej!   Vanligtvis med tanke på min olivfärgade hy så föredrar jag varma färger när det gäller kläder, accessoarer och smink osv. Och då är min absoluta favoritfärg grönt, speciellt militärgrönt! Men nu i sommar så är jag väldigt förtjust i blått,...

Presentation


Hej! Yasie B.said heter jag och är född i Sverige med föräldrar från Tunisien och Marocko. Jag är en spontan och glad tjej som studerar till sjuksköterska och gör mycket annat vid sidan av.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards