Yasie

Alla inlägg den 26 juni 2011

Av B Said - 26 juni 2011 10:13

Hej!

När jag kom från Tunisien igår väldigt tidigt på morgonen var det min bror som jag träffade på flygplatsen och som höll mig sällskap hela vägen hem. Vår diskussion gjorde att jag glömde en present som, jag hade fått från släktingar i Tunisien, ombord på bussen och Madame Masmoudis kakor i centralstationen =(. När vi både åkte och sprang tillbaka till centralen efter att ha upptäkt detta fick vi via en man reda på att några burksamlare hade hittat påsen med kakorna och antagligen mumsat i sig allt. Centralen var stängd med till vår fasa upptäckte vi en tom ask för bakelser vid fönstret. Det var som att se en död människa. Så efter det åkte vi hem.


Hur som helst så har jag varit lite sjuk sedan dess och har idag börjat morgonen med att äta glass, för att svalka halsen. Och nu hade jag tänkt lägga in bilder från igår när pappa lagade favoritgrytan med skaldjur och chili. En kryddstark och supergod gryta som han brukar göra när vi har hämtat med oss medelhavsräkor och bläckfisk från Tunisien.

 

Pappas Skaldjursgryta med chili

600 grMedelhavsräkor (råa)

1 bläckfisk

5 st Bläckfiskägg (delikatess i Tunisien)

Olja

2 Vitlöksklyftor

1 Tomat

1 msk Tomatpuré

3 msk vatten

1 tsk Harissa

Grön chili

Röda torkade chili från Thailand

1/2 tsk Gurkmeja

1 tsk Chilipulver

1  tsk Brun krydda jag inte kan namnet på.

1 tsk Spiskumin

peppar

Salt


Kryddorna hämtar vi också med oss från Tunisien, eftersom de är starkare i smaken pga bättre kvalitet.


Så det första som man gör är att rensa ur räkorna, ben och annat smalt klipps av. Tarmen rensas ur genom att man gör ett snitt vid nacken och sedan drar ur tarmen genom att köra in kniven lite före svansen mellan två skalplattor och dra uppåt. bläckfisken tvättas och skärs i skivor. Bläckfisäggen tvättas bara.

         

Så medan bläckfiskäggen läggs i en panna och steks med lite olja blandar pappa ihop kryddorna (alla utom spiskumin) med tomaten(i bitar), tomatpurén, vitlöken, harrissan, vatten och thaichilin. När äggen stekts litegrann häller pappa ner tomatchiliblandningen och bläckfiskstrimlorna.

 

 

Grön stark chili (också från Tunisien) kärnas ur och skärs i strimlor och läggs ner i grytan. Efter en stund häller pappa ner räkorna i svag värme och låter det hela sjuda medan han försiktigt vänder på räkorna så att alla får en fin färg. Efter ett par minuter strör han över spiskummin och blandar för att sedan servera.

          Grytan serverades med mammas goda hembakade bröd =)


Jag är inte säker på om jag fick med allt så ställ gärna frågor!

Ha en bra dag!

Av B Said - 26 juni 2011 09:21

Hej igen!

Nu är jag tillbaka till Sverige! Jag har haft en kort men underbar semester i Tunisien och samtidigt träffat mina släktingar. Trotts att jag inte vilade mycket så känner jag mig konstigt nog ändå lite utvilad. Det är nästan så man åker tillbaka till sina rötter på något sätt och laddar upp. Varje gång jag vet att jag ska åka till Tunisien blir det först pirrigt, och när jag sedan är där känner jag lycka =). Här kommer bilder på mig innan jag åkte iväg, dvs från den 17 juni.


  Jag och mamma. 


  Jättesköna sandaler jag har köpt, från johanssons tror jag. 


Jag och pappa.             


Pga det som har hänt i Tunisien för ett par månader sedan så är det färre som reser dit, och det gör att planet både åker till stockholm och sedan till göteborg. Ombord på planet träffade jag en tunisisk tjej från stockholm och hade därför någon trevlig att prata med hela vägen till mitt hemland.


När jag väl var framme i Monastir togs jag emot av älsklingen och vi åkte iväg till Sfax vår hemstad söder om Monastir. Eftersom mitt plan kom fram runt 3 på morgonen var jag inte framme i sfax förns kl 06.00, och jag var därför väldigt trött, men jag sov inte länge =)


Bilder kommer sen.

Ha en bra dag!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Hej! Yasie B.said heter jag och är född i Sverige med föräldrar från Tunisien och Marocko. Jag är en spontan och glad tjej som studerar till sjuksköterska och gör mycket annat vid sidan av.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards